Stil de Viata Sanatos

Pâinea – parte a unui regim alimentar sănătos

 

În prezent, nutriția reprezintă una dintre provocările majore cu care se confruntă industria alimentară. Din ce în ce mai mulți consumatori sunt în căutarea unor alternative sănătoase, cu valoare nutrițională mai mare, fără a face rabat în privința gustului sau a confortului în procurarea acestor alimente. În afara faptului că reprezintă o provocare, tendința globală oferă multe oportunități, în condițiile în care nutriția este unul dintre principalele motoare de inovare ale industriei alimentare curente.

În ceea ce privește industria de panificație, tendințele la nivel global se îndreaptă tot mai mult spre consumul de specialități cu secară, semințe, cereale integrale și chiar cu fructe. Cu toate că piața autohtonă de panificație este preponderent bazată pe consumul de pâine și specialități albe, obținute din făina de grâu (aici fiind încadrată franzela și pâinea albă rotundă) aceste noi tendințe încep să prindă rădăcini și pe plan local, consumatorii români începând să conștientizeze beneficiile alimentației sănătoase.
Pâinea și cerealele sunt fundamentale pentru un regim alimentar sănătos, fiind baza oricărei piramide a alimentației. Potrivit acestor piramide, o dietă sănătoasă trebuie să conţină multe fructe şi legume, cereale (în special cereale integrale), produse lactate fără grăsime sau cu un conţinut redus de grăsime, carne slabă (pasăre sau pește) şi alimente bogate în proteine (cum ar fi fasolea, ouăle, nucile şi alunele).

De ce este important să consumăm pâine?
 Pâinea este o excelentă sursă de carbohidrați (50%), are un conținut scăzut de grăsimi (1-2%), însă bogat în proteine vegetale (14% - de 4 ori mai mare față de orez sau paste)
 Aduce un aport mare de fibre, două felii de pâine cu cereale integrale oferind aprox. 30% din necesarul zilnic de fibre
 Pâinea este o sursă sigură de vitamine, în special complexul de vitamine B, vitamina E și minerale esențiale (fosfor, magneziu, potasiu, zinc și fier)
Prin adăugarea de cereale integrale, semințe, nuci, fructe, pâinea devine un aliment cu adevărate beneficii pentru sănătate, putând ajuta la o funcționare optimă a sistemului digestiv și o absorbție redusă a glucozei, precum și la ținerea sub control a colesterolului.
Specialiștii în nutriție recomandă cu precădere consumul de cereale integrale și a produselor ce conțin cereale integrale. Însă, ce sunt de fapt aceste cereale integrale?
Cerealele integrale conţin toate părţile comestibile ale unui bob. Acest lucru înseamnă că, după procesare, acestea conţin toate cele trei părţi ale seminţei (germenul, membrana
interioară - endosperm și membrana exterioară – tărâţele), în proporţiile originale.

Beneficiile cerealelor integrale pot fi ușor identificate, datorită varietății de vitamine, minerale, antioxidanți și fibre prezente. Spre exemplu, orzul este bogat în fibre și are cel
mai redus conținut de carbohidrați saturați dintre toate cerealele. Porumbul are o concentrație mai mare de steroli față de alte cereale, steroli din plante putând ajuta la
blocarea absorției în sânge a colesterolului. Meiul este bogat în mangan și cupru, ovăzul are o concentrație mare de proteine și conține mai mult de 20 de polifenoli, cu puternic rol
anti-oxidant, anti-inflamator și anti-alergic, iar spelta este bogată în proteine, conținând toți amino acizii esențiali de care organismul uman are nevoie.
Pâinea de secară (făcută din făină integrală de secară) reprezintă o altă opțiune pentru o alimentație sănătoasă. Din punct de vedere nutritiv, secara este superioară grâului, fiind o sursă de minerale (în special fosfor, mangan, magneziu și potasiu), fibre și proteine.
Este demonstrat prin studii de specialitate ca un consum regulat de pâine de secară ajută la reducerea greutății corporale, îmbunătățește tranzitul intestinal, produce un răspuns
scăzut la insulină și echilibrează nivelul glicemiei din sânge.
O altă specialitate de pâine cu aport nutritiv mai mare față de pâinea albă este pâinea graham, obținută din făină graham – un măciniş din grâu parțial decorticat, care conţine
părţi anatomice din bob, valoroase din punct de vedere nutriţional: complexul de vitamine B, minerale (potasiu, fosfor, calciu, magneziu) şi fibre alimentare necesare organismului
uman. Datorită conținutului mai redus de glucide asimilabile, pâinea graham poate fi consumată cu moderație, în diete sau de către persoanele care suferă de diabet.
Opțiunile de pâini benefice pentru organismul uman sunt multiple. Există pe piață game variate de specialități de pâine cu aport nutritiv mai mare față de pâinea albă simplă. Însă,
când vorbim de alimentație sănătoasă, elementul fundamental este moderația.